Visgi bendrovės „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) Paslaugų tarnybos direktorius Renaldas Radvila rekomenduoja tiekėją rinktis vadovaujantis ne vien emocijomis, bet ir racionalesniais kriterijais, turėsiančiais įtakos kas mėnesį gaunamoms sąskaitoms.
Taip pat ESO atstovas pataria atidžiai patyrinėti papildomas tiekėjų siūlomas paslaugas bei galimas pridėtines vertes, o svarbiausia – neprarasti budrumo, jei kas nors kitame ragelio gale, prisistatantis kaip elektros tiekėjas, prašo jūsų banko duomenų.
Svarbiausias atskaitos taškas – paties kliento elektros suvartojimo duomenys
Nors tiekėjų pasiūlymai šiek tiek skiriasi, visgi visuose yra esminė vartotojui reikalinga informacija. Pasiūlymuose pateikiami vartojimo planai, kuriuose matyti vienos kilovatvalandės kaina ir kiti jai įtakos turintys veiksniai: plano abonementinis mokestis, galimybė rinktis vienos ar dviejų laiko zonų tarifą, taip pat yra siūloma alternatyva rinktis fiksuotą arba kintamą elektros tarifą, kuomet suvartojamos elektros kaina praktiškai realiuoju laiku yra susieta su kainų svyravimais elektros biržoje „Nord Pool“.
„Renkantis geriausią kainos pasiūlymą, svarbiausias atskaitos taškas gyventojui yra jo paties elektros suvartojimo duomenys, tai yra, kiek elektros per mėnesį jis suvartoja ir kada – kokiu paros metu ar kuriomis savaitės dienomis. Disponuodamas net ir apytiksliais suvartojimo duomenimis, gyventojas jau gali žiūrėti, kaip jie koreliuoja su vienu ar kitu pasiūlymu, tai yra koks siūlomas planas labiausiai atitiks konkretaus namų ūkio poreikius, elektros vartojimo įpročius ir leis sutaupyti“, – sakė R. Radvila.
Pavyzdžiui, jei bent apie trečdalis energijos sunaudojama savaitgaliais, o buitinė technika ar kiti įvairūs elektra varomi prietaisai kraunami naktį, greičiausiai, apsimokės rinktis dviejų laiko zonų tarifą.
„Tiesa, vartotojams ši vienos ar dviejų laiko zonų tarifų opcija – jau įprasta. O štai galimybė rinktis dinamiškus su kintama elektros biržos kaina susietus tarifus, bent jau buitinių vartotojų sektoriuje – palyginus neseniai pasiūlyta naujovė. Kadangi kaina elektros biržoje nuolat svyruoja, galutiniam vartotojui suteikiama galimybė šiek tiek rizikuoti ir iš tos rizikos, jei kainos kris, laimėti, nes ir jis už elektrą mokės mažiau, o jei kainos kiek kils, vadinasi, ir vartotojas mokės šiek tiek daugiau. Visgi besirenkantieji šį variantą planuoja, jog iš kainos svyravimų išloš būtent ilguoju laikotarpiu“, – sakė R. Radvila.
Tuo tarpu fiksuoti tarifai, kuomet kilovatvalandės kaina tarsi įšaldoma metams ar dvejiems ir apsaugoma nuo bet kokių svyravimų, leidžia itin tiksliai planuoti, kokia sąskaita už elektrą atkeliaus mėnesio gale. Kuo ilgesniam laikui tokia sutartis su tiekėju sudaroma, tuo mažesnės kainos pasiūlymo už vieną kilovatvalandę vartotojas gali tikėtis.
Tik individualūs elektros suvartojimo duomenys lems ir abonementinio mokesčio atsiperkamumą, tai yra, ar gaunama mažesnė kilovatvalandės kaina ir kas mėnesį prisidedanti 3 ar 6 eurų suma vis dar leidžia mokėti mažiau nei renkantis didesnę kilovatvalandės kainą, tačiau nemokant abonementinio mokesčio.
Verta palyginti visų tiekėjų pasiūlymus
Jei patenkate į pirmąjį energetikos reformos etapą, laiko sudaryti sutartis su nepriklausomu elektros tiekėju liko visai nedaug – tai padaryti reikia iki gruodžio 10 dienos. Vis dėlto prieš pasirašant sutartį su konkrečiu tiekėju rekomenduojama susirinkti visų rinkoje veikiančių įmonių pasiūlymus ir juos palyginti tarpusavyje.
„Mat tik matydami visus galimus pasiūlymus galėsite ne tik išsirinkti patį tinkamiausią, labiausiai atliepiantį konkretaus namų ūkio poreikius, bet ir būsite ramūs, kad tuo momentu nieko geriau nebuvo“, – sakė ESO atstovas.
Šiuo metu Lietuvoje buitinius elektros vartotojus aptarnauja 7 nepriklausomi tiekėjai: „Elektrum Lietuva“, „Enefit“, „Ignitis“, Inregnum“, „Perlas Energija“ , „EGTO“ energija ir „Birštono elektra“. Jei ne visi tiekėjai susisiekė asmeniškai, jų kontaktinius duomenis galima rasti informacinėje svetainėje www.pasirinkitetiekeja.lt/rinkos-tiekejai.
Renkantis pasiūlymą, svarbu atsižvelgti ir į papildomas paslaugas bei pridėtines vertes, kurios gali būti net svarbesnės už pačią elektros kainą. Pavyzdžiui, rinkdamiesi ir vartodami tik žaliąją energiją, galite prisidėti prie klimato kaitos stabdymo.
Ne mažiau svarbu ir pats sutarties sudarymo procesas, o jau kiek vėliau bus aktualu duomenų deklaravimo bei atsiskaitymo tvarka.
„Sutarčių sudarymas, sąskaitų apmokėjimas užima laiko, vieni tai nori daryti tik internetu, kiti – tik fiziniuose punktuose, tad ir čia kiekvienas vartotojas turi pagalvoti apie savo jau susiformavusius įpročius, galimybes ir pasirinkti tai, kas bus patogiausia“, – patarė ESO atstovas.
Bendradarbiavimo pradžiai tarpusavyje besivaržantys tiekėjai siūlo vartotojams įvairių nuolaidų ir net dovanų – nuo pirmus mėnesius mažesnės kilovatvalandės kainos iki nemokamo atsiskaitymo už paslaugas ar dovanojamų knygelių elektros duomenims ir išlaidoms fiksuoti. Įvairios nuolaidos, akcijos, dovanos taip pat gali motyvuoti vartotojus rinktis vieną ir kitą tiekėją, tad verta apsvarstyti ir šią pasiūlymo dalį.
Svarbiausia – saugumas
Renkantis tiekėją, svarbu žiūrėti jo patikimumo ir sykiu savo duomenų saugumo.
„Jau pasirašant sutartį, asmens kodas bus reikalingas, tačiau tiekėjai jokiu būdu neprašo banko prisijungimo duomenų“, – perspėjo R. Radvila.
Elektros energijos tiekimu užsiimti gali tik šiai veiklai keliamus reikalavimus atitinkančios įmonės, gavusios Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos licenciją. Šiuo metu savo paslaugas buitiniams vartotojams siūlo septyni licencijuoti ir su ESO sutartis pasirašę elektros energijos tiekėjai.
„Pastebime, kad kai kurie vartotojai labiau linkę pasitikėti rinkos senbuviais – laiko juos patikimesniais, yra įpratę prie elektros suvartojimo deklaravimo bei atsiskaitymo tvarkos ir nori, kad ji nesikeistų ir ateityje. Yra vartotojų, kurie pirmenybę teikia mažiausiai kainai, tačiau yra ir tokių, kurie į mažas kainas žiūri įtariai“, – apie tai, kokiais argumentais vadovaujasi šiuo metu itin intensyviai tiekėjus besirenkantys vartotojai, pasakojo ESO atstovas.
Jis taip pat atkreipia dėmesį, jog, svarstant tiekėjo pasiūlymą, būtina atkreipti dėmesį ir į jo aiškumą, kainodaros skaidrumą, pavyzdžiui, ar kaina pateikiama jau su PVM, ar į pasiūlymą įtraukta valstybės reguliuojama kainos dalis. Jei pasiūlymą sunku suprasti, jei jis pernelyg painus, tuomet svarbu pasitikslinti, užduoti tiek klausimų, kiek jų prireiks visiškam aiškumui.
Suabejojote savo pasirinkimu? Pakeisti tiekėją bus lengva
Nors nepriklausomo elektros tiekėjo pasirinkimas – svarbu, visgi nereikėtų pernelyg išgyventi ar nuogąstauti, jog pasirinkta neteisingai, paskubėta ir panašiai. Mat gyventojams bus sudarytos sąlygos tiekėjus lengvai keisti.
„Jei pasirinkote ir po kurio laiko matote, kad kaimynas moka mažiau, ar gal kitas tiekėjas tiesiog pasiūlė geresnes sąlygas, galėsite nesudėtingai pakeisti tiekėją. Žinoma, pasirašant sutartį svarbu atkreipti dėmesį į jos nutraukimo sąlygas, vis dėlto didžiuma tiekėjų šiuo klausimu žada maksimalų lankstumą – neterminuotas sutartis, mokesčių už jų nutraukimą nebuvimą ir kita, – sakė ESO atstovas. – Juk pagaliau konkurencija energetikos sektoriuje ir iš jos laimintis galutinis vartotojas ir yra vienas pagrindinių šiuo metu vykstančios reformos tikslų. Todėl darome viską, kad ir dabar, ir ateityje keisti tiekėjus būtų lengva.“
Komentuoti